Schrijven voor het web

Schrijven voor het web

Een probleem dat wij vaak tegenkomen bij het ontwikkelen van een website, is dat sommige van onze klanten moeite hebben met het schrijven van de teksten die zij nodig hebben voor hun publicatie. We moeten gebruikers niet alleen informeren over de diensten, producten en waarden van het bedrijf, maar Google ook laten weten waar de pagina over gaat, zodat Google de pagina kan indexeren en weergeven bij relevante zoekopdrachten. Daarom geven we hier enkele richtlijnen om deze taak te vergemakkelijken. We begrijpen dat deze moeilijk is, maar absoluut noodzakelijk.

Stijl en toon

Het is van groot belang dat onze stijl consistent is en aansluit bij onze doelgroep. Het eerste gebod bij webdesign is dat we ons moeten verplaatsen in de schoenen van onze gebruikers en onze website vanuit hun perspectief moeten bekijken. Op deze manier kunnen we u beter begrijpen, onze stem voor de tekst vinden en een dialoog aangaan waar beide partijen baat bij hebben. Schrijven voor iemand die op zoek is naar financieel advies is niet hetzelfde als schrijven voor iemand die op zoek is naar een paar coole skateschoenen.

Door deze oefening te doen, wordt het voor ons gemakkelijker om vragen te beantwoorden die opkomen, zoals "de tú" of "de usted"?, "mag ik vakjargon gebruiken?", "simpelweg" of "meer in detail treden?" En we zullen zien dat we nooit emoji's moeten gebruiken in een professionele tekst, als onze doelgroep ouder is dan 12 jaar.

Over jezelf schrijven

De tekst voor het gedeelte 'Over ons' of 'Over ons' is vaak het moeilijkst, omdat we het moeilijk vinden om objectief over onszelf te praten. We vinden het moeilijk om onze ‘stem’ voor de tekst te scheiden van ons eigen ‘zelf’. Een goede techniek is om de eerste persoon te verlaten en in de derde persoon te schrijven, alsof u de verteller bent. Zodra de tekst af is, kunnen we hem weer terugzetten naar de eerste persoon, of niet. Dat hangt af van het eindresultaat. Een ander idee is om iemand anders het te laten schrijven en het vervolgens naar eigen inzicht te wijzigen.

Structuur

Schrijven voor het web is anders dan schrijven voor andere, meer traditionele media. Wanneer we een document schrijven, of het nu gedrukt is of in PDF-formaat, kunnen we er tot op zekere hoogte van uitgaan dat de lezer het van begin tot eind leest. We kunnen het ons veroorloven een inleiding, enkele argumenten en een conclusie te geven.

Op het web hebben we die luxe niet, omdat webgebruikers niet 'lezen' in de strikte zin van het woord. Als we aan het browsen zijn, scannen we meestal de inhoud, op zoek naar stukjes informatie. Die leiden ons vervolgens naar weer andere stukjes informatie, totdat we vinden wat we zoeken. Wanneer we scannen, lezen we alleen de eerste paar regels van elke alinea om te bepalen of het de moeite waard is om verder te lezen of naar de volgende alinea te gaan.

Als we de belangrijkste informatie aan het einde van de tekst plaatsen, is de kans klein dat de gebruiker deze informatie bereikt. Daarnaast vinden we het lastig om lange paragrafen of 'tekstblokken' zonder spaties of koppen te lezen als we de tekst scannen. Er zijn namelijk geen natuurlijke punten waarop we onze ogen kunnen richten. En als we belangrijke informatie midden in een lange paragraaf plaatsen, is de kans groot dat de gebruiker deze overslaat.

Als we onze tekst dus in korte paragrafen structureren, met de belangrijkste paragraaf eerst en de paragrafen met de belangrijkste regels aan het begin, is de kans veel groter dat de gebruiker de hoofdboodschap opneemt wanneer hij de tekst scant.

Oproep tot actie

Aan het einde van onze tekst kunnen we onze gesprekspartner niet in het ongewisse laten, omdat hij of zij niet weet waar hij of zij verder mee moet. Het is van essentieel belang dat u de gebruiker aanzet tot actie, door hem bijvoorbeeld de mogelijkheid te bieden om een product te kopen, onze diensten in te huren of een relevant artikel voor te stellen.

Dat gezegd hebbende, bieden wij bij BE Creativos een adviesdienst aan al onze klanten, waarbij we hen helpen met onze uitgebreide ervaring in het creëren van functionele, winstgevende en coole websites. Bezoek ons portfolio en ontdek hoe wij onze klanten hebben geholpen de best mogelijke online aanwezigheid te realiseren.